Strategia marketingowa firmy: zasady i funkcje.

Nie można rozpatrywać podstawowych zasad i funkcji marketingu bez strategii marketingowej, która wynika bezpośrednio z celów wyznaczonych przez kierownictwo firmy lub przedsiębiorstwa.

Kierownictwo firmy może wyznaczyć różne cele.


1. Zdobycie udziału w rynku sprzedaży.
2. Utrzymanie udziału produktowego w wybranym sektorze rynku.
3. Kreowanie popytu rynkowego na określoną grupę produktów
4. Zwiększenie ruchu produktów na rynku.

Wybrana strategia działań marketingowych może być:


a. ofensywna – gdzie firma podejmuje aktywne działania w celu zwiększenia udziału produktu w rynku.
b. defensywna – w celu zachowania osiągniętych wcześniej pozycji
c. pasywna – gdzie na rynku podejmowane są działania mające na celu ograniczenie działalności firmy.

W zależności od popytu, w przedsiębiorstwie mogą być kształtowane następujące rodzaje działań marketingowych.
1. Prowadzenie działań z zakresu marketingu konwersji, gdy na produkty nie ma popytu na rynku, a wszystkie wysiłki skierowane są na wywołanie pozytywnego myślenia konsumentów o produkcie.
2. Zastosowanie kreatywnych pomysłów marketingowych, w przypadku, gdy istnieje potencjalny nabywca.
3. Podejmowanie działań na rynku za pomocą bodźców marketingowych w celu ożywienia ruchu produktów.
4. Remarketing produktów jest niezbędny, gdy konieczne są działania mające na celu przywrócenie sprzedaży produktów i zastosowanie środków motywacyjnych.
Gdy popyt na produkt zmienia się na rynku, jest on wykorzystywany synchronicznie.
Po osiągnięciu optymalnego poziomu sprzedaży, marketing jest wykorzystywany do utrzymania tego poziomu sprzedaży.
W sytuacji zwiększonego popytu na dany produkt stosuje się politykę dekomodyfikacji, polegającą na takich działaniach, jak zwiększenie wartości produktu lub usunięcie z niego usług. W ten sposób zapotrzebowanie zostaje zredukowane do wymaganego poziomu. Ten rodzaj marketingu jest przeprowadzany, gdy istnieje wysoki popyt, a technologiczne linie produkcyjne nie są w stanie wyprodukować więcej produktów, aby zaspokoić rynek.

Zasady marketingu wewnętrznego.

Cele, zasady i funkcje marketingu są wyrażane przez ekspertów w następujący sposób.
1. Wyraźne ukierunkowanie działań firmy, działu sprzedaży na potrzeby rynku w zakresie produkowanych wyrobów.
2. Doskonalenie procesów technologicznych w celu wytwarzania produktów wysokiej jakości.
3. Prowadzenie elastycznej polityki zaopatrywania wybranego segmentu rynku w produkty.
4. Prowadzenie działań mających na celu wpływanie na sprzedaż produktów na rynku.
5. Zapewnienie kreatywnego podejścia w rozwiązywaniu wszystkich problemów produkcyjnych.
5. Moderowanie mentalności marketingowej wśród pracowników przedsiębiorstwa lub firmy.

W marketingu duży nacisk kładzie się na identyfikację produktów zgodnie z wymaganiami potencjalnych konsumentów. Produkty są zawsze rozpatrywane z punktu widzenia ich przydatności dla kupującego.