Marketing zapachowy: definicja, cele i cechy charakterystyczne.
Marketing zapachowy stał się bardzo istotną techniką w strategicznym obszarze marketingu, ponieważ kojarzenie unikalnego zapachu z firmą, aby odróżnić się od wszystkich innych organizacji, jest pożądanym celem dla wielu marek.
Specyficzną cechą marketingu zapachowego jest to, że strategia ta przynosi dobre samopoczucie użytkownikowi, ponieważ jej zasady opierają się na generowaniu pozytywnych efektów dla klientów, aby zachęcić ich do zakupu, tak więc nawet jeśli nie dojdzie do sprzedaży, ludzie będą mieli przyjemne doświadczenia w placówce handlowej. I być może, nieświadomie, klient będzie chciał wrócić do tego samego miejsca sprzedaży, ale tym razem z większą zachętą do zakupu.
Definicja marketingu zapachowego.
Marketing zapachowy to strategia marketingowa, która wykorzystuje określone zapachy w celu stworzenia emocjonalnej więzi między klientem a marką. Poprzez różne działania, firma lub marka może wykorzystać zestaw zapachów do wywołania pożądanego efektu u użytkownika, kojarząc to odczucie z zapachem, a tym samym z produktem marki.
Cele marketingu zapachowego.
Cel przedsiębiorstwa.
Przedsiębiorstwo dąży do tego, aby jego produkty lub usługi były kojarzone z zapachami wybranymi dla jego marki, oczekuje więc, że ludzie będą identyfikować jego organizację, gdy poczują te zapachy. Aby to osiągnąć, podmiot musi stworzyć swój własny zapach, aby odróżnić się od konkurencji.
Cel identyfikacyjny.
Zapachy są wykorzystywane do wzmocnienia tożsamości marki. W tym sensie możliwe jest wykorzystanie już używanych zapachów, ale w celu wzmocnienia konkretnego produktu. Przykładem może być zastosowanie perfum związanych z kosmetyką w balsamach, kremach i olejkach do skóry, nadając tym samym nutę piękna i pielęgnacji ciała, charakterystyczną dla tego typu elementów.
Cel emocjonalny.
Polega na skojarzeniu konkretnego zapachu z marką, linią produktów lub konkretnym produktem, w celu nawiązania emocjonalnej więzi z klientem. Często zdarza się, że firma projektuje swój zapach, któremu towarzyszy określony komunikat, aby jeszcze bardziej faworyzować strategie węchowe, nawet jeśli stosowane są inne techniki wykorzystujące inne zmysły ludzkiego ciała.
Cechy charakterystyczne marketingu zapachowego.
1. Marketing węchowy wykorzystuje fakt, że zapamiętujemy 35% zapachów, które czujemy.
2. Istnieją zapachy, które mogą znacznie zmniejszyć niepokój, takie jak zapach wanilii.
3. Może skłaniać ludzi do wykonywania pewnych czynności, np. do zwiększania stawek w kasynie.
4. Węch jest najbardziej prymitywnym zmysłem ze wszystkich.
5. Zapach może przenieść nas do głębokich wspomnień.
6. Koncepcja marketingu zapachowego jest stosunkowo nowa w porównaniu z innymi strategiami marketingowymi.
7. Scent marketing jest gałęzią marketingu sensorycznego.
8. W środowisku zoptymalizowanym za pomocą strategicznych zapachów, nie tylko wywołuje to u klienta dobre samopoczucie, ale także zachęca do zakupu.
9. Zapach może być używany do reprezentowania wielu rodzajów produktów w zależności od zakresu marki.
10. Zapachy mogą stymulować różne stany u ludzi: szczęście, złość, smutek, strach i niepokój.
Co można osiągnąć dzięki marketingowi zapachowemu?
1. Nawiązywanie kontaktów z klientami.
2. Zróżnicowanie w branży.
3. Zwiększona sprzedaż.
4. Wzmocnienie marki.
5. Wykorzystanie znanych strategii w celu poprawy własnego środowiska i zwiększenia wydajności firmy.