Co to jest merchandising?
Merchandising jest częścią procesu marketingowego i odpowiada za określenie metod skutecznej sprzedaży produktów w sklepie. To metoda przygotowania do sprzedaży produktów i punktów sprzedaży: projektowanie lad, wystaw okiennych, rozmieszczenie towarów na półkach sklepowych, prezentacja informacji o towarach. Merchandising to zestaw działań podejmowanych w miejscu sprzedaży, mających na celu promocję produktu, marki, rodzaju lub opakowania. Merchandising opiera się na zasadach prezentacji towarów w sieci detalicznej, opracowanych na podstawie obserwacji najbardziej typowych zachowań konsumentów.
Determinanty merchandisingu.
1. Sposoby eksponowania towarów.
2. Zestaw produktów przeznaczonych do sprzedaży.
3. Ułożenie towarów na półkach.
4. Przygotowanie miejsca sprzedaży (geometria pomieszczenia, malowanie ścian, oświetlenie, temperatura).
5. Dostarczanie materiałów reklamowych do obszarów sprzedaży.
6. Wsparcie informacyjne sali sprzedaży (środowisko akustyczne sali sprzedaży, prezentacja wideo).
7. Organizacja miejsc sprzedaży, w tym wykorzystanie sprzętu (urządzeń chłodniczych, regałów paletowych, półek, witryn itp.).
8. Ceny sprzedaży.
Funkcje merchandisingowe.
Zadaniem merchandisingu jest umieszczanie, wspieranie, monitorowanie i aktualizowanie produktów, ich ekspozycji oraz towarzyszącej im reklamy. Główne funkcje merchandisingu.
1. Prezentowanie produktów w możliwie najbardziej optymalny sposób.
2. Zapewnienie dostępności produktów dla konsumentów.
3. Integralność dostaw produktów dla firmy merchandisingowej.
4. Planowanie powierzchni handlowej.
5. Zwrócenie uwagi na produkt i wyróżnienie go spośród podobnych grup produktów konkurencji.
6. Umiejętne wykorzystanie przestrzeni na półkach.
Zasady stosowane merchandisingu.
1. Bliżej kupującego powinny być towary z terminem ważności zbliżonym do zakończenia. Merchandiserzy układają produkty w taki sposób, aby produkty z późniejszą datą ważności znajdowały się daleko, na dole półki, dzięki czemu zasada ta pozwala uniknąć resztek przeterminowanych produktów. Dlatego wybór produktów może i powinien być kontrolowany. Ponadto produkty, których termin przydatności do spożycia zbliża się do końca, można sprzedawać, stosując dodatkowe promocje, prezentacje, degustacje itp.
2. Produkty są ułożone w bloki według schematu opracowanego w celu ułatwienia klientowi wyszukiwania odpowiedniego produktu.
3. Produkty umieszcza się przodem do klienta i powinny być one w pełni widoczne, nie zasłaniając się wzajemnie.
4. Etykiety cenowe powinny być zgodne z prawdą, estetyczne, spójne z produktem i zawierać czytelne informacje. Dodatkowym atutem będzie obecność na ladzie katalogu z produktami i cenami, w którym klienci będą mogli samodzielnie znaleźć interesujące ich informacje i wyjaśnić koszty.
5. Łatwa droga do towarów w korytarzu, swobodny dostęp do produktów na półce.
Najbardziej korzystne jest zastosowanie złotych półek.
6. Produkty o silnym i ostrym zapachu nie powinny przeszkadzać w sprzedaży innych produktów.
7. W firmie powinny powstać małe punkty sprzedaży detalicznej, zazwyczaj oferujące droższe i wyższej jakości produkty.
8. Towar powinien być prezentowany w taki sposób, aby konsument jak najdłużej chodził po hali sprzedaży firmy, bez lub z niewielką pomocą sprzedawców.
Ekspozycja towarów w merchandisingu jest jednym z głównych elementów systemu marketingowego. Bardzo często wprowadzenie merchandisingu rozpoczyna się od kontroli i analizy rozmieszczenia towarów. Merchandising produktów jest równie ważny jak budowanie marki produktu, reklama zewnętrzna czy działania promocyjne.
Jak się dobrze nad tym zastanowić, to jako konsument zawsze się „nabieram” na techniki merchandisingu.